Η εκκλησιαστική παράδοση αναγνωρίζει ως έσχατον κριτή επί θεμάτων πίστεως την συνείδηση του πληρώματος της Εκκλησίας.

Παρασκευή 3 Μαρτίου 2017

Β. Χαραλάμπους: Διαστρέβλωση στο Ανακοινωθέν της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος "Προς το Λαό" (3 Μαρτίου 2017)


 04022017
(Από τις επισημάνσεις κ. Γ. Λαρεντζάκη)
Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
Η διαπίστωση του κ. Γ. Λαρεντζάκη ότι το Ανακοινωθέν της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος δεν αντικατοπτρίζει αυτά που συμφωνήθηκαν στη Σύνοδο της Κρήτης, δικαιώνει όσους το επεσήμαναν, με ομολογιακό όμως τρόπο.

Πιστεύω αρκούν κάποιες επισημάνσεις του κ. Γ. Λαρεντζάκη για να εξακριβωθεί ότι το Κείμενο ‘’προς τον λαό’’, δεν είναι ο καθρέφτης αυτών που συμφωνήθηκαν στη Σύνοδο της Κρήτης. Η χαρακτηριστική επισήμανσή του ότι "έχει απολογητικό χαρακτήρα", εξυπακούει πολλά.
Στο κείμενό  του ο καθηγητής κ. Γρηγόριος Λαρεντζάκης, καθηγητής του Πανεπιστημίου του Graz, που τιτλοφορείται «Για ποια Αγία και Μεγάλη Σύνοδο πληροφορεί το Ανακοινωθέν της Ι. Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος» (amen.gr), αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής : «… όμως όταν άρχισα να διαβάζω το περιεχόμενο του ανακοινωθέντος και όσο προχωρούσα δεν πίστευα στα μάτια μου και με καταλάμβανε όλο και πιο έντονα ένα συναίσθημα πικρίας, αλλά και πόνου ψυχής.  Και όταν διάβασα και ξαναδιάβασα, ότι το περιεχόμενο του ανακοινωθέντος στηρίζεται ‘’Με βάση τα συμπεράσματα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου» τότε διερωτήθηκα σε ποια Αγία και Μεγάλη Σύνοδο αναφέρεται αυτό».  Χρειάζεται επεξήγηση για την αναφορά του αυτή;
Ο κ. Γ. Λαρεντζάκης στο εν λόγω κείμενό του, αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής: «Το Ανακοινωθέν κάνει μη ακριβή απόδοση Μηνύματος της Συνόδου. Σχολιάζει παραποιεί, θα έλεγα μάλλον διαστρεβλώνει, αποφάσεις της Συνόδου ή αναφέρει επιλεκτικά και αποσπασματικά τμήματα μόνο των συμπερασμάτων του Μηνύματος, χωρίς να λαμβάνει όλα τα συγκεκριμένα Κείμενα υπ’ όψη του. Το Ανακοινωθέν αναφέρει απόψεις των Αρνητών της Συνόδου και τις εμφανίζει ως αποφάσεις της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Κρήτης, ενώ εκείνη δεν τις έκανε αποδεκτές».
Εξάλλου η αναφορά του για το ανακοινωθέν ότι «σχολιάζει παραποιεί, θα έλεγα μάλλον διαστρεβλώνει, αποφάσεις της Συνόδου ή αναφέρει επιλεκτικά και αποσπασματικά τμήματα μόνο των συμπερασμάτων του Μηνύματος», είναι ενδεικτική της ακρίβειας ή όχι που τηρήθηκε.
Αλλού αναφέρει o κ. Γ. Λαρεντζάκης για την ονομασία "τις ετερόδοξες εκκλησίες": «Επίσης δεν θα παρασιωπούσε  το ανακοινωθέν αυτό, με απαράδεκτο τρόπο, ότι η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος χρησιμοποιεί και αποδέχεται την ιστορική ονομασία εκκλησία για τις ετερόδοξες εκκλησίες». Θα πρέπει να προσθέσομε ότι αναφορά του αυτή δεν παραπέμπει σε όρο τύπου "terminus technicus". Η επισήμανσή του ότι «Το Ανακοινωθέν αναφέρει απόψεις των Αρνητών της Συνόδου και τις εμφανίζει ως αποφάσεις της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Κρήτης, ενώ εκείνη δεν τις έκανε αποδεκτές», δείχνει και το μέγεθος της απόκλισης από τα κείμενα της Συνόδου της Κρήτης.
Αυτό το διαπιστώνομε και σε άλλη αναφορά του στο κείμενο αυτό που λέγει τα εξής: «Ούτε θα διαστρέβλωνε το Κείμενο της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, αναφέροντας ότι η Ορθοδοξία κάνει "διαλόγους με τους ετερόδοξους χριστιανούς (άλλες χριστιανικές ομολογίες – αιρέσεις)…". Πουθενά το Κείμενο της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου δεν ομιλεί ότι η Ορθοδοξία κάνει Θεολογικούς Διαλόγους με αιρέσεις!».
Αυτή η πραγματικότητα δεν θα έπρεπε να προσμετρηθεί για ανασκευή των όσων εμμέσως πλην σαφώς επισημαίνονται (ανασκευαζόμενα) στο Κείμενο "προς τον λαό";