Η εκκλησιαστική παράδοση αναγνωρίζει ως έσχατον κριτή επί θεμάτων πίστεως την συνείδηση του πληρώματος της Εκκλησίας.

Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2017

Β. Χαραλάμπους: Σχολιασμός στο 6ο σημείο του Κειμένου της Εκκλησίας της Ελλάδος ‘’Προς το Λαό’’. Προκαλείται σύγχυση στον Ορθόδοξο λαό (8 Φεβρουαρίου 2017)


04022017
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΣΤΟ 6ο ΣΗΜΕΙΟ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ  ‘’ΠΡΟΣ ΤΟ ΛΑΟ’’
(Προκαλείται σύγχυση  στον Ορθόδοξο λαό)
Του   Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
Στο Κείμενο της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος ‘’Προς το Λαό’’, στο 6ο  σημείο, αναφέρεται το εξής : «Οι Ορθόδοξες Αυτοκέφαλες Εκκλησίες δεν αποτελούν συνομοσπονδία Εκκλησιών, αλλά την Μία Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία». 

 Αν το διαβάσει κανείς αυτό χωρίς να προσμετρήσει τη σκοπιμότητα που έχει γραφεί, θα θεωρήσει τούτο ως ομολογιακή επισήμανση, για τις αντιφάσεις στο θέμα τούτο του κειμένου της Συνόδου της Κρήτης, ‘’Σχέσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας προς τον λοιπόν  χριστιανικόν κόσμον’’.
Το 6ο σημείο του Κειμένου της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος ‘’Προς το Λαό’’, αναφέρεται στην αυτοσυνειδησία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, ότι δηλαδή αυτή αποτελεί την Μία Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία.  Θα δικαιολογείτο  αν προτασσόταν το σημείο αυτό για να δικαιολογήσει τις θεολογικές ενστάσεις στις αντιφάσεις περί ‘’ετεροδόξων εκκλησιών’’, αλλά και για τις εκκλησιολογικές στρεβλώσεις της Δήλωσης του Τορόντο, για την οποία δήλωση γίνεται αναφορά στο εν λόγω κείμενο της Συνόδου της Κρήτης.
Θα θεωρούσε κάλλιστα κανείς το 6ο  σημείο απάντηση σε αυτό που αναφέρεται  σε κείμενο του  κ. Γρηγόριου Λαρεντζάκη, καθηγητή του Πανεπιστημίου του Graz, που τιτλοφορείται ‘’Εκκλησία και Εκκλησίες’’, όπου αμφισβητεί τη μοναδικότητα της Ορθόδοξης  Εκκλησίας, αναφέροντας  «οι αντιδρώντες αναφέρονται και επικαλούνται το Σύμβολο της Πίστεως και ισχυρίζονται ότι με την έκφραση ‘’Εις Μίαν Αγίαν, Καθολικήν και Αποστολικήν Εκκλησίαν’’ εννοείται αποκλειστικώς και μόνον η Ορθόδοξος Εκκλησία».  Δυστυχώς όμως αυτό ειπώθηκε από τον κ. Λαρεντζάκη, χωρίς κανένα κόστος, τουναντίον μάλιστα έλαβε τα εύσημα, από αυτούς που στήριξαν εξ ολοκλήρου τα κείμενα της Συνόδου της Κρήτης.
Ή να θεωρηθεί ως απάντηση σ’ αυτό που ανέφερε ο κ. Δημήτρης Κεραμιδάς, ο οποίος είναι διδάσκων στο Ποντιφικό Πανεπιστήμιο Angelicum της Ρώμης, σε κείμενό του που τιτλοφορείται «Ορθόδοξοι και Καθολικοί και η κοινή ευθύνη της συνοδικότητας – Σκέψεις πάνω στο κείμενο του Κιέτι» ότι  «εκεί όπου η καθ’ όλου Εκκλησία συναθροίζεται, ώστε ν’ ‘’ ακούσει’’ το Άγιο Πνεύμα!  Θα είναι αυτό το έδαφος όπου από εδώ και στο εξής θα συνεχιστεί ο διμερής διάλογος  μεταξύ Ορθοδόξων και Καθολικών;».
Ή ως απάντηση   στη συνέντευξη του Μητροπολίτη Μεσσηνίας Χρυσόστομου στην εφημερίδα lastampa.it  στον Andrea Tornielli, ο οποίος στην ερώτηση του εν λόγω αρθρογράφου ‘' Αλλά μέχρι στιγμής οι Καθολικοί έχουν θεωρηθεί μια αληθινή Ορθόδοξη Εκκλησία, έτσι δεν είναι;’’, που απάντησε ως εξής :  «Σίγουρα και βέβαια ναι.  Η Καθολική Εκκλησία (δηλαδή η Παπική) θεωρείται πάντα μια Εκκλησία.  Η πρόταση για την οποια μιλάτε είναι από ορισμένους συντηρητικούς οι οποίοι δεν θέλουν να βάλουν στο ίδιο επίπεδο τις δύο Εκκλησίες.  Αλλά πιστεύω ότι θα είναι δύσκολο να περάσει.  Υπάρχουν πολλοί άλλοι που δεν δέχονται αυτήν την τροπολογία» (από τη σχετική δημοσίευση ιστολόγιο aktines 9/6/2016).
Ή ως απάντηση   στο κείμενο του καθηγητή κ. Αριστείδη Πανωτή, που τιτλοφορείται  «Η προϊστορία της Διορθοδόξου Συνόδου – Προς καταλαλούντες την Αγία Σύνοδο», όπου μεταξύ άλλων αναφέρθηκαν τα εξής  : «Και την πρώτη και την δεύτερη χιλιετία ποτέ δεν αμφισβητήθηκε η εκκλησιολογική υπόσταση αυτής της Εκκλησίας, απεναντίας στην Ιστορία έχουμε επανειλημμένες απόπειρα γεφύρωσης των δύο Εκκλησιών της αυτής Μίας Εκκλησίας με διαλόγους των εκατέρωθεν Ιεραρχιών τους». 

Το 6ο σημείο του  Κειμένου  της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος ‘’Προς το Λαό’’, αναφέρεται στην αυτοσυνειδησία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, ότι δηλαδή αυτή αποτελεί την Μία Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία.  Να θεωρηθεί ότι αυτό αντιπροσωπεύει το κείμενο της Συνόδου της Κρήτης, ‘’Σχέσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας προς τον λοιπόν  χριστιανικόν κόσμον’’;  Θα μας διαψεύσουν αρκετά κείμενα, που με ζέση στήριξαν τη Σύνοδο της Κρήτης.  Αυτή την Ορθόδοξη ακρίβεια τη στήριξαν όσοι πρόβαλαν θεολογικές ενστάσεις για τις αντιφάσεις του κειμένου αυτού της Συνόδου της Κρήτης και για τούτο εξυβρίστηκαν, αλλά και πολεμήθηκαν ποικιλοτρόπως.  Γιατί να προκαλείται σύγχυση στον Ορθόδοξο λαό;